Llibertat, educació moral i virtuts
“La llibertat és una cosa grandiosa, però la podem espatllar. L'educació
moral és un cultiu de la llibertat a través de propostes, motivacions,
aplicacions pràctiques, estímuls, premis, exemples, models, símbols,
reflexions, exhortacions, revisions de la manera d'actuar i diàlegs que ajudin
les persones a desenvolupar aquests principis interiors estables que mouen a
obrar espontàniament el bé. La virtut és una convicció que s’ha transformat en
un principi intern i estable de l’obrar.”
El Papa Francesc dóna una gran
importància a l’educació d’hàbits i costums que es tradueixen en comportaments
bons i permanents (virtuts), amb els que s’interioritzen els grans valors
morals que ens faran veritablement lliures. L’adquisició de virtuts ens fa
lliures per a obrar el bé.
En un punt anterior, el 266, el
papa Francesc diu:
“És necessari desenvolupar
hàbits. També els costums adquirits des de
nens tenen una funció positiva, ajudant a que els grans valors
interioritzats es tradueixin en comportaments externs sans i estables.”
Ens està parlant de les virtuts,
de l’habituació pràctica que suposen aquests hàbits operatius bons, que es
converteixen en una manera de fer bona i estable
En aquet mateix punt 266 explica
la necessitat d’aquesta habituació pràctica:
“Algú pot tenir sentiments sociables i una bona disposició cap als altres, però
si durant molt de temps no s'ha habituat per la insistència dels més grans a
dir «si us plau», «permís», «gràcies», la seva bona disposició interior no es
traduirà fàcilment en aquestes expressions.”
Amb aquestes paraules claus a
utilitzar freqüentment a la vida familiar, ens fa veure com l’adquisició de
virtuts es basa en la insistència en les múltiples situacions ordinàries de la
vida diària. Els pares hem de tenir clar que eduquem fonamentalment en les coses
petites, en els detalls del dia a dia. És on ens juguem l’educació i la
felicitat dels nostres fills. Junt amb això s’ha d’ensenyar a voler i estimar
el bé per sobre de coses com el plaer, el poder, la comoditat, l’èxit,...
I en el punt 266: “El enfortiment de la voluntat i la repetició de
determinades accions construeixen la conducta moral, i sense la repetició
conscient, lliure i valorada de determinats comportaments bons no s’acaba
d'educar aquesta conducta. Les motivacions, o el atractiu que sentim cap a un
determinat valor, no es converteixen en una virtut sense aquests actes
adequadament motivats.”
I acaba el punt 267 amb aquetes paraules.
“La vida virtuosa, per tant, construeix la
llibertat, l’enforteix i l’educa, evitant que la persona es torni esclava
d’inclinacions compulsives deshumanitzants i antisocials. Perquè la mateixa
dignitat humana exigeix que cadascú actuï segons una elecció conscient i
lliure, es a dir, mogut i induït personalment des de dins.”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada