Infància: 11 - Hi havia una vegada...
Hauríem de ser conscients dels
avantatges educatius d’aquesta activitat i utilitzar-la més sovint.
Quines són aquests avantatges?
Podríem donar-ne alguns:
-Aprendre paraules. Per mitjà del
conte el nen/a aprèn vocabulari i expressió oral. La paraula serà per a ell un
mitjà de comunicació, d’informació i d’afectes, absolutament necessari.
-Desenvolupar la imaginació. El conte
estimula la imaginació dels infants. Els obre un món de fantasia i somni que,
després, ells, pel seu compte, enriquiran.
-Iniciar el gust per la lectura.
Llegir és una activitat contemplativa que requereix concentració i màgia per
estimar les paraules, i ambdues coses les proporciona el conte explicat.
L’infant passarà, fàcilment, d’ell al llibre de contes amb imatges i, així,
s’introduirà, poc a poc, en el món de la lectura.
-Transmetre valors. Per mitjà
dels contes es poden donar models i criteris d’actuació, actituds davant la
vida, sentiments nobles,... i no només per mitjà de l’argument principal, també
pels additaments i consideracions que el narrador pot anar introduint.
-Vincle d’unió. Explicar un conte
és crear un vincle entre el narrador i l’oient. El pare o la mare que explica
contes als seus fills estableix un lligam de comunicació i afecte amb ells.
-Entretenir. Els nens/es poden
passar moltes estones agradables i així sol·licitaran que se’ls torni explicar,
potser el mateix conte, una i altra vegada.
-Actituds com la capacitat
d’atenció, de concentració, de memorització... es poden desenvolupar amb els
contes.
L’eficàcia del conte resideix més
en la manera com s’explica i en el mateix fet de fer-ho que en el seu
contingut. La seva narració és una cosa molt senzilla que han practicat tots
els nostres majors des de fa segles. Ho pot fer qualsevol que hi posi una mica
d’entusiasme.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada