Infància: 11 - Hi havia una vegada...

El relat de contes, tradicionals o inventats, és una eina educativa important: a l’escola i a l’àmbit familiar. Ho és, especialment, quan el nen/a té entre dos i sis anys, encara que, adequant la forma i l’estil, el relat d’històries pot tenir, també, interès per als més grans.

La tradició cultural d’explicar contes a la llar corre el perill de desaparèixer. La manca de temps o d’estones comunes, la presència  de la televisió i d‘altres pantalles, i el fet que els avis no convisquin amb els néts són, entre altres, algunes de les raons.

Hauríem de ser conscients dels avantatges educatius d’aquesta activitat i utilitzar-la més sovint.
Quines són aquests avantatges? Podríem donar-ne alguns:

-Aprendre paraules. Per mitjà del conte el nen/a aprèn vocabulari i expressió oral. La paraula serà per a ell un mitjà de comunicació, d’informació i d’afectes, absolutament necessari.

-Desenvolupar la imaginació. El conte estimula la imaginació dels infants. Els obre un món de fantasia i somni que, després, ells, pel seu compte, enriquiran.

-Iniciar el gust per la lectura. Llegir és una activitat contemplativa que requereix concentració i màgia per estimar les paraules, i ambdues coses les proporciona el conte explicat. L’infant passarà, fàcilment, d’ell al llibre de contes amb imatges i, així, s’introduirà, poc a poc, en el món de la lectura.

-Transmetre valors. Per mitjà dels contes es poden donar models i criteris d’actuació, actituds davant la vida, sentiments nobles,... i no només per mitjà de l’argument principal, també pels additaments i consideracions que el narrador pot anar introduint.

-Vincle d’unió. Explicar un conte és crear un vincle entre el narrador i l’oient. El pare o la mare que explica contes als seus fills estableix un lligam de comunicació i afecte amb ells.

-Entretenir. Els nens/es poden passar moltes estones agradables i així sol·licitaran que se’ls torni explicar, potser el mateix conte, una i altra vegada.

-Actituds com la capacitat d’atenció, de concentració, de memorització... es poden desenvolupar amb els contes.

L’eficàcia del conte resideix més en la manera com s’explica i en el mateix fet de fer-ho que en el seu contingut. La seva narració és una cosa molt senzilla que han practicat tots els nostres majors des de fa segles. Ho pot fer qualsevol que hi posi una mica d’entusiasme.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Educar: 1- Arrels i ales

Conte de Nadal: Sortir-se'n del guió.

Objectius: 7 - El valor de l'amistat en els fills