Dr. Jekyll i Mr. Hyde
Aquest escrit es basa en la novel.la de R.L Stevenson "L'estrany cas del Dr. Jekyll i Mr. Hyde", en la que es representa el trastorn psiquiàtric que fa que una mateixa persona té dues personalista oposades. El Dr. Jekyll, científic, es converteix en el malèfic personatge de Mr. Hyde.
Apreciat Dr Jekyll
Vostè, que és un home obert a la
innovació i a l’experimentació sense límits, li interessarà saber el que un
amic va descriure’m com al paradigma democràtic en educació. Es tracta de fer
un pas decisiu per a traspassar, definitivament, la responsabilitat de
l’educació dels fills, dels pares a la comunitat, de la família a l’estat. Fins
ara, se’n anat fent petits passos, però ja és hora del pas definitiu.
Deia, amb un gran sentit
pragmàtic i realista, que els pares no poden fer-se càrrec d’aquesta
responsabilitat que sobrepassa la seva capacitat per molt sinceres que siguin
les seves disposicions. L’educació és una tasca massa complexa per deixar-la
sobre les espatlles d’una parella inexperta només pel fet d’haver-los
engendrat. A més, és una tasca que si no es fa prou bé se’n ressent tota la
societat. Per aquest motiu, és la societat qui s’ha de fer càrrec de l’educació
de les persones, i des del primer moment, fins i tot, des d’abans de la
concepció. La comunitat, l’estat, ha de determinar quan pot rebre un nou membre
i ha de controlar, mitjançant els anàlisis oportuns, si, un cop engendrat de la
manera més oportuna, mereix la possibilitat de la seva existència, per tal de
no córrer riscos innecessaris.
El nou membre rebrà, des del
primer moment, l’atenció dels especialistes comunitaris per tal que la seva
creixença i educació estigui d’acord amb els principis establerts a la
comunitat. Per altre banda, els pares alliberats de la càrrega responsable
envers els fills, no corren el perill de patir per ells, ni de sentir-se
atrapats per una relació i uns lligams que l’únic que fan és limitar-los com a
persones i postergar l’assoliment de les seves aspiracions personals. Els
fills, educats per la comunitat, acabaran formant part d’ella de la manera més
natural, ocupant cadascú el lloc que per la seva capacitat li correspon.
Anem, Dr Jekyll, cap a un món nou
en el que la generació i educació dels nous membres estarà absolutament
subordinada a les necessitats de la comunitat, de manera que podrem oblidar-nos
de conceptes retrògrads com a família, amor patern, amor filial, escoles
d’iniciativa privada... i encara que sempre correrem el perill de que algunes
idees tradicionals, propostes pels moralistes de sempre, pretenguin imposar-se,
aquestes acabaran claudicant davant l’evidència de l’eficàcia de les noves
idees.
Fins sempre.
Mr Hyde.
.......................................................................................................................................
Resposta:
Mr Hyde
En resposta a la seva esbojarrada
carta, li escric aquestes línies per tal de descarregar la meva atribolada
consciència ja que em sento culpable de les seves barbaritats.
Els pares són els primers i
principals educadors dels seus propis fills i tenen una competència fonamental:
són els seus educadors per ser els seus pares. L’educació integral dels fills
és obligació gravíssima i un dret primari dels pares. Un dret essencial i
insubstituïble que estan obligats a defensar i que ningú hauria de pretendre
treure’ls-hi.
La família no és solament l’àmbit
de la generació sinó també el de l’acollida de la nova vida com un do, un
regal, de Déu. La família és l’àmbit privilegiat on cada persona aprèn a donar
i rebre amor. És recolza en la profunda relació interpersonal entre l’espòs i
l’esposa, que se sosté per l’afecte i la comprensió. És la institució
intermèdia entre la persona i la societat i res la pot suplir totalment perquè
és la expressió primera i fonamental de la naturalesa social de l’home on
s’aprèn a escoltar, compartir, suportar, respectar, ajudar i conviure. La
família és un bé i un fonament indispensable per a la societat.
La família és la primera escola
dels valors humans i en la que s’aprèn el bon ús de la llibertat. Si bé, els pares no són capaços
de satisfer ells mateixos les exigències de tot el procés educatiu, especialment
el que fa referència a la instrucció i a l’ampli sector de la socialització, i
necessiten, per tant, l’ajuda d’altres persones i entitats, aquesta ajuda s’ha
de donar aplicant correctament el principi de subsidiarietat. Existeix una
legitimitat i, fins i tot, un deure d’ajudar els pares en la seva funció, però
això troba el seu límit intrínsec i insuperable en el dret prevalent dels pares
com a primers educadors. El principi de subsidiarietat es posa al servei de
l’amor dels pares, i a favor del bé de la família.
L’Estat ofereix un servei
educatiu de manera subsidiària, acompanyant la funció indelegable dels pares,
que tenen el dret de poder elegir amb llibertat el tipus d’educació que volen
pels seus fills segons les seves conviccions. L’escola no substitueix els pares,
sinó els complementa. Qualsevol col·laborador en el procés educatiu ha d’actuar
en nom dels pares i amb el seu consens. L’aliança educativa entre família i
escola, entre la família i la societat és important, i és important que no es
trenqui.
Dr. Jekyll
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada