Família i societat
En el punt 276, de l'exhortació apostòlica "Amoris Laetitia", el Papa Francasc ens parla de la família com a primer àmbit de socialització:
“La família és l'àmbit de la socialització primària, perquè és el primer
lloc on s'aprèn a col·locar-se davant de l'altre, a escoltar, a compartir, a
suportar, a respectar, a ajudar, a conviure.”
La millor escola per aprendre a viure és la família, perquè és l’àmbit
vital per excel·lència. Ho és perquè la seva funció no es limita a una
específica, com podria ser l’estudi, el treball, la diversió, els drets i
deures cívics, etc., sinó que englobant-les d’alguna manera totes, la seva
funció és la vida en el seu sentit més ampli: vivim i aprenem a viure en la
família.
“La tasca educativa ha de despertar el sentiment del món i de la societat
com a llar, és una educació per saber «habitar», més enllà dels límits de la
pròpia casa.”
En un món necessitat de convivència pacífica, la família es converteix en
principal protagonista per a la construcció de la pau. És la pau i l’amor de
les famílies que portarà la pau a la societat i al món. Si la família es
comporta com al que ha de ser, transmetrà la convivència pacífica a la
societat, començant pel seu entorn més immediat.
“En el context familiar s'ensenya a recuperar el veïnatge, el mirament, la
salutació. Allà es trenca el
primer setge del mortal egoisme per reconèixer que vivim al costat d'altres,
amb altres, que són dignes de la nostra atenció, de la nostra amabilitat, del
nostre afecte. No hi ha vincle social sense aquesta primera dimensió
quotidiana, gairebé microscòpica: el estar junts en el veïnatge, creuant-nos en
diferents moments del dia, preocupant-se pel que a tots ens afecta, ajudant-nos
mútuament en les petites coses quotidianes.”
La vida familiar és, també,
escola de molts altres aspectes, tal com
ho ens ho deixa dit en el punt 277:
Dels hàbits de consum: “A la llar també es poden replantejar els
hàbits de consum per tenir cura junts de la casa comuna: la família és el
subjecte protagonista d'una ecologia integral, perquè és el subjecte social
primari, que conté en el seu si els dos principis-base de la civilització
humana sobre la terra: el principi de comunió i el principi de fecunditat .”
I, també, de com afrontar moments
difícils: “Igualment, els moments
difícils i durs de la vida familiar poden ser molt educatius. És el que passa,
per exemple, quan arriba una malaltia, (...) en general, el temps de la
malaltia fa créixer la força dels vincles familiars. Una educació que deixa de banda la
sensibilitat per la malaltia humana, aridesa el cor; i fa que els joves
estiguin "anestesiats" respecte al patiment dels altres, incapaços de
confrontar-se amb el sofriment i viure l'experiència del límit .”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada