On estan els fills?
En l’exhortació apostòlica
“Amoris Laetitia” en el punt 261 del capítol 7è: “Enfortir l’educació dels
fills”, el Papa Francesc ens planteja que “l’obsessió
no és educativa i que no es pot tenir un control de totes les situacions per les
que podria arribar a passar un fill.”
Anima als pares a generar
processos més que a dominar espais: “Si
un pare està obsessionat per saber on està el seu fill i per controlar els seus
moviments, només buscarà dominar el seu espai. D’aquesta forma no l’educarà, no
l’enfortirà, no el prepararà per afrontar desafiaments.”
Si una mal entesa autoritat
portés els pares a només controlar, prohibir o castigar, estarien equivocant el
veritable sentit de l’autoritat que, per sobre de tot, ha de tenir el sentit positiu
per ser guia en l’exploració i descobriment de valors, d’ànim davant el
necessari esforç que el procés de maduració requereix, estímul per prendre
decisions i promotora del necessari esperit crític.
Com diu el Papa Francesc: “El que interessa sobretot és generar en el
fill, amb molt d’amor, processos de maduració de la seva llibertat, de
capacitació, de creixement integral, de conreu de l’autèntica autonomia.”
El principal objectiu com a pares,
doncs, és ajudar-los a que siguin persones lliures i autònomes o sigui a
ensenyar-los a fer un bon ús de la seva llibertat. Això és un procés, un procés que requereix temps, i que els pares tenen
l’obligació de vetllar-lo, per impulsar-lo per una banda i per evitar
ensopegades irreparables per una altra. Hauran d’explicar que la verdadera
llibertat no consisteix en fer el que es vol, sinó en voler lliurement el bé i,
per això, els pares tenen l’obligació i responsabilitat de mostrar-lo afablement.
Més endavant ens diu on hem de trobar el fill: “La gran qüestió no és on està el fill
físicament, amb qui està en aquest moment, sinó on està en un sentit
existencial, on està posicionat des del punt de vista de les seves conviccions,
dels seus objectius, dels seus desitjos, del seu projecte de vida.”
“Intentem comprendre “on” estan els fills realment en el seu camí?”
“On està realment la seva ànima, ho sabem?”
“I, sobretot, volem saber-ho?”
No ens podem quedar només amb les
dades externes que aporten els fills, sinó que hem de procurar comprendre el
seu interior, la seva ànima, per saber on està realment. On tenen posat el seu
cor? Què pensen? Hem de tenir en compte que la vida d’un nen, d’un adolescent,
d’una persona, neix i es configura en funció del món del seu pensament, del seu
interior.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada