Família: 16 - Alerta: exàmens!

                       Alerta: exàmens!

Juny pot ser per als estudiants un mes difícil. Els estudiants de batxillerat, universitaris,.. si en alguna cosa noten que passen els anys és, sens dubte, per la diferent perspectiva que aquest mes de juny ofereix respecte a temps anteriors.

Abans els dies s’allargaven, començava  a fer calor, i això era plàcid preludi d’unes tranquil·les vacances d’estiu. Ara, amb l’augment de la dificultat de les matèries i amb els exàmens que s’apropen, és època de nervis, de nits d’insomni, de trànsit adelerat d’apunts, d’intercanvis de llistes de possibles preguntes d’examen, de fotocòpies, etc.  Fets que, a més a més, presagien unes dubtoses vacances amenaçades per negres expectatives.


Aquestes angoixes, que afecten a un ventall ampli d’estudiants, tenen de positiu  demostrar que no es desentenen de les seves responsabilitats, encara que, de vegades, no sàpiguen afrontar-les prou bé. S’haurà, per tant, d’ajudar-los a fer-ho.

Els pares detectaran fàcilment fins a quin punt la situació els afecta. L’augment d’irritabilitat, les variacions d’estat d’ànim, les enrabiades freqüents, anar mal endreçats, són algunes de les manifestacions d’aquests estudiants en crisi.  

Què poden fer els pares?

-Primer de tot s’ha d’entendre que ja no és moment de retrets, ni de recordar el que s’ha fet malament, ni el que s’hagués hagut de fer per arribar més tranquils a aquesta recta final. Per això s’han tingut mesos per fer-ho. Ara és el moment d’animar i donar el màxim suport. No hi ha lloc per a planys inútils.

-Si observem que la situació és crítica, s’haurà de tenir una conversa tranquil·litzadora –no gaire llarga, per no perdre massa temps- per ajudar-los a superar el moment de pessimisme o desànim que poden estar travessant i per treure el màxim rendiment a partir d’ara.

-Són molts els detalls que es poden tenir amb ells per tal de facilitar la seva concentració: un lloc per estudiar, procurar que hi hagi silenci,... Però tinguem també en compte que l’estudi no té perquè alliberar-los completament de les seves obligacions familiars.

-És moment de fomentar la solidaritat entre els membres de la família, especialment fent que els més petits respectin el silenci necessari per l’estudi i valorin l’esforç dels seus germans grans. S’han de sentir orgullosos d’estar ajudant al germà o germana gran, encara que això suposi deixar de fer soroll o abaixar el volum del televisor.

-S’ha de ser una mica flexible amb l’horari que escullen per estudiar. N’hi ha que estudien millor de nit i altres que ho fan de matinada. Són moments d’especial silenci que faciliten la concentració i s’ha d’entendre que això és així. De tota manera s’ha d’evitar que inverteixin completament l’horari de manera que dormin de dia i estudiïn de nit. No s’ha de ser flexibles amb l’horari de menjars, no els convé.

-S’haurà d’advertir-los i vetllar perquè no facin ximpleries amb els empatxos de cafè, ni amb fàrmacs que poden perjudicar-los.

-No s’ha d’estar esperant que arribi a casa per preguntar com ha anat l’examen del dia. Es conversarà tranquil·lament fins que tregui el tema. Si l’ha fet bé se’l felicitarà, si li sembla que no ha anat prou bé es tractarà de treure importància a les seves impressions i se li donaran ànims per al següent.

-S’haurà d’evitar que l’angoixa dels exàmens s’encomani als pares. Si els veuen patir, poc podran ajudar-los. Necessiten un ambient familiar serè.

Moltes crisis de juny són fonedisses i obeeixen només a nervis. En el cas que els resultats no fossin prou bons, s’haurien de revisar, amb calma, les causes. La mala planificació de l’estudi durant el curs serà probablement la causa més freqüent, però pot ser-ho, també, una elecció inapropiada de l’opció d’estudi que se segueix. En ambdós casos s’haurà d’ajudar-los a rectificar i buscar solucions amb les ajudes necessàries.


Per a superar els nervis dels exàmens, res millor que un video relaxant. Es tracta d'un curt que va dirigir el meu net Miquel Nafria i que va ser objecte d'un treball a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona on estudia Comunicació audiovisual. El seu títol: "Somriu"


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Educar: 1- Arrels i ales

Pares: 9 - Cóm es perd la confiança dels fills?

Pares: 15 - Ensenyar a volar