Virtuts: 15 - Educar l'ordre
Educar l’ordre.
Per tal que els membres d’una família s’hi trobin bé a la llar, hi ha dos
aspectes materials que són importants: l’ordre i la neteja. Estan molt
relacionats i podem considerar que la neteja es un aspecte més de l’ordre.
Tindrem present que és una actitud que haurem de desenvolupar en els
nostres fills anant, com sempre, per davant amb l’exemple. Una actitud, una
virtut, que en facilitarà de moltes altres perquè permet desenvolupar el domini
d’un mateix, suposa un cert sentit de sacrifici i obliga a lluitar contra la
desídia i la negligència.
L’ordre és una de les virtuts més important per al bon equilibri
individual i per a la bona harmonia de
la vida en comú. A la llar i a la feina no es necessiten mares i pares de
família, ni treballadors o treballadores, angoixats o angoixades per la manca
d’organització i falta d’ordre, sinó persones organitzades i en sentit de
l’ordre que siguin més eficaces amb menys esforç i que sàpiguen, també,
administrar el temps propi i el dels altres.
L’ordre a la família és un mitjà per aconseguir un objectiu. L’ordre, també
la neteja, en una llar es cosa de tots. Els pares han de fer participar els
seus fills de la responsabilitat que es visqui l’ordre necessari i suficient
per tal que sigui la llar el lloc on se’ls fa grat viure. També serà un
objectiu, fer créixer en els fills aquesta virtut, tenint present que és en la
edat en que es formen els hàbits quan s’ha de desenvolupar. Si s’espera massa
temps es possible que no s’aconsegueixi mai.
L’ordre pot fer referència a diversos aspectes: ordre en la distribució del
temps, ordre en l’organització de les coses, ordre en la realització de les
activitats.
En quant a la distribució del temps, l’horari de la família i el de cada un
dels seus membres, especialment durant els dies laborables, ha de ser quelcom a
respectar. Hi haurà uns horaris pels menjars. Els més petits, també els més
grans, tindran una seqüència de coses a fer quan es lleven al matí i quan arriben
de l’escola. En aquesta seqüència estaran planificats i ordenats en el temps els
temes de higiene, neteja, recollir-se l’habitació, els deures de l’escola, el
temps per jugar o per llegir, el temps per veure la televisió, els encàrrecs de
cadascú... Amb les excepcions que la vida portarà, es procurarà que es
compleixin, i serà tasca dels pares exigir-ne el seu compliment. Hi haurà
activitats fora de la llar que suposaran, també, l’esforç d’assistir-hi amb
puntualitat. La distribució del temps en els caps de setmana serà diferent i
més flexible, però també requerirà la seva dosis d’ordre per no perdre
inútilment el temps.
En l’organització de les coses hem d’aconseguir que les coses materials
estiguin en el seu lloc per tal que no es malmetin i es puguin trobar en el
moment d’utilitzar-les. Hi ha coses d’ús general i coses personals. En
aquestes últimes els pares han d’ajudar els fills a organitzar-se i hauran
d’exigir que les seves coses estiguin ordenades: joguets, llibres, armari,
escriptori... En les coses d’ús més general cada un dels membres de la família
es responsabilitzarà de que tornin al seu lloc després que les hagin utilitzat.
No es tracta, però, de convertir la llar en un aparador de tenda o en un museu,
ni tampoc convertir-nos en esclaus de l’ordre. L’objectiu és l’eficàcia, la
convivència i ajudar a adquirir un sentit de l’ordre.
En la realització de les activitats també es necessari l’ordre. Si hi ha un
temps previst per fer deures, per exemple, no es tracta solament de complir amb
el temps sinó també que durant la realització de l’activitat de fer deures,
aquesta sigui eficaç. Perquè això sigui així serà important a més de tenir els
elements necessaris preparats (llibreta, llapis, goma, potser diccionari,...),
seguir un ordre adequat començant, potser, per allò que costa més, estar en el
lloc adequat per evitar elements distractors: televisió engegada, germans
petits a prop, la nevera a mà,... en definitiva una sèrie de qüestions que
tenen a veure amb l’ordre. Altres activitats com poden ser el jugar, la
higiene, la lectura,... es poden realitzar, també, amb més o menys eficàcia si
l’ordre hi és present.
Per acabar dos temes a tenir en compte:
-El primer és que com qualsevol altre hàbit l’ordre s’adquireix per l’acció
reiterativa d’actes d’ordre i, en els primers anys, pel seguiment i exigència
dels pares. Aquests hauran de saber que per temperament i caràcter hi haurà
fills més inclinats a entendre i adquirir més fàcilment aquest hàbit, que
d’altres que els hi costarà més. Hauran d’adequar el seguiment i l’exigència en
cada cas.
-El segon és en relació a l’exemple dels pares. L’exemple dels pares és
molt important en tot. Podem pensar, i probablement serà veritat, que no som
tan exemplars com seria necessari per aquesta o qualsevol altra virtut. Però
hem de veure que els fills tampoc necessiten pares exemplars, en el sentit més
pedant de la paraula exemplar, sinó pares normals amb els seu defectes, però
que procuren amb la seva lluita diària intentar fer les coses una mica millor
cada dia. L’exemple no és funció de l’alçada del pedestal des del que es dóna
sinó de la lluita senzilla i natural per millorar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada