Infància: 9 - Estimar ≠ Consentir
Estimar ≠ Consentir
Els nens, tant si tenen pocs mesos com si ja han complert alguns anys, necessiten de les expressions d’estimació del seus pares, que els abracin, els facin carícies i els donin petons i tota mena de manyagueries. És una veritable necessitat vital de la qual dependrà gran part del seu desenvolupament afectiu i psicològic. Correspon a la que tots, petits i grans, tenim de sentir-nos estimats. Però això no té res a veure amb el fet de consentir-lo.
Educar correctament els fills requereix fer-ho des de la sobrietat i començar quan abans, quan encara és petit. El detall d’ensenyar-lo a respectar l’horari de menjars o aconseguir que dormi sense agafar-lo en braços, és un primer pas en aquesta important tasca. I quan comenci a demanar per la seva boqueta haurem de fer un esforç per negar-li alguna cosa.
S’ha d’entendre que
aquest esforç que l’autoritat exigeix, suposarà amb el temps el reconeixement
dels fills.
Autoritat i estimació han d’anar juntes. De fet, es pot exercir millor i més fàcilment l’autoritat quan més els estimem.
Els nens, tant si tenen pocs mesos com si ja han complert alguns anys, necessiten de les expressions d’estimació del seus pares, que els abracin, els facin carícies i els donin petons i tota mena de manyagueries. És una veritable necessitat vital de la qual dependrà gran part del seu desenvolupament afectiu i psicològic. Correspon a la que tots, petits i grans, tenim de sentir-nos estimats. Però això no té res a veure amb el fet de consentir-lo.
Als pares, ens pot costar
a vegades negar algun caprici als nostres fills. Com fer entendre a un nen de
dos anys que el seu pare no vol invertir uns cèntims en unes llaminadures
perquè vol educar-lo per al futur? I els pares, ho entenem fàcilment això? Què
una llàgrima avui pugui suposar una font de serenitat i fortalesa al cap de
pocs anys? També ens costa, però sabem que és així.
Educar correctament els fills requereix fer-ho des de la sobrietat i començar quan abans, quan encara és petit. El detall d’ensenyar-lo a respectar l’horari de menjars o aconseguir que dormi sense agafar-lo en braços, és un primer pas en aquesta important tasca. I quan comenci a demanar per la seva boqueta haurem de fer un esforç per negar-li alguna cosa.
Aprendre a acceptar
esportivament aquest “no” els prepararà per acceptar el que, molt més durs i
injustos, la vida els proporcionarà en el futur.
No és que hem de negar-ho
tot. Un diumenge estarà molt bé que els comprem unes llaminadures i, pel seu
aniversari, pel seu sant o per Reis rebran la joguina que més els agradi,
perquè no es tracta de matar totes les seves il·lusions. Això tampoc seria bo.
Educar requereix
equilibri. I en aquest tema també. Hem de tenir en compte, però, que per educar
és necessari exigir. Exigir-los i exigir-nos.
Si no he fem així, si
davant dels seus capricis diem sempre que si, estem equivocant-nos greument. El
nen consentit, a qui se li permeten totes les llibertats, no és feliç durant la
seva infantesa, i a més a més l’estem incapacitant per ser-ho de gran.
A vegades, consentir pot
resultar el més còmode, almenys en el moment. Moltes mares, davant la mirada de
la veïna, de l’amiga o de la sogra, són capaces de qualsevol cosa, de cedir o
donar el que sigui, abans de tenir una escena amb un fill. Molts pares, per
evitar l’espectacle dels plors o la rebequeria, cedeixen. No s’ha de fer, s’ha
de pensar només en el que convé al fill. És el moment per, amb autoritat i amb
molta estimació, amb serenor però amb fermesa, ensenyar-li a valorar les coses
i a confiar en el nostre criteri. Ens estem jugant, encara que no ens ho
sembli, la seva felicitat futura.
Hi ha algunes actituds
dels pares oposades al veritable exercici de l’autoritat: consentir, no
corregir, protegir excessivament, no exigir, substituir al fill en el que
hauria de fer ell, donar-li sempre el que demani,...
A vegades aquestes
actituds es porten a terme pensant que fan un bé als seus fills. No entenen que
protegir en excés, és retardar perillosament la seva maduresa,; que no donar-li
encàrrecs i no exigir-li el seu compliment, és no fer-lo responsable; que
qualsevol ajuda innecessària, és retardar la seva autonomia; que no ensenyar
que algunes coses no s’aconsegueixen d’immediat sinó que necessiten temps i
esforç, és no preparar-los per a la vida; que riure’s de les seves malifetes i
gracietes i no corregir-les, pot portar a plorar els seus actes quan siguin més
grans;
Autoritat i estimació han d’anar juntes. De fet, es pot exercir millor i més fàcilment l’autoritat quan més els estimem.
Aquesta petita exigència
que suposa el no consentir i evitar que se surtin sempre amb la seva, ha d’anar
acompanyada sempre de l’afecte que els tenim. Afecte que haurà de tenir les
seves manifestacions externes i que no els hi negarem mai.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada