Actituds: 9 - Implicar-se
Implicar-se
Aquesta historieta ens pot servir per parlar de la capacitat d’implicació que hauríem d’haver inculcat als nostres joves per tal de no ser indiferents als problemes i a diverses situacions del seu entorn, i per aportar la seva ajuda, encara que pugui semblar petita, amb generositat i responsabilitat.
L’esperit de servei, el sentit de ser útil, la
responsabilitat, porten a l’individu a implicar-se en accions i empreses en
favor d’altres sense parar massa atenció si la seva aportació té una
repercussió gran o petita en el conjunt de la societat.
Expliquen que un savi científic passejava un dia per
una immensa platja deshabitada durant la marea baixa i veié, lluny d’on estava,
com algú feia com una espècie de ball a la vora de l’aigua. S’hi va apropà i
comprovà que era un noi jove que s’acotava per agafar alguna cosa de la platja i ho llençava tan lluny com podia
dins l’oceà. Al preguntar-li que feia, va respondre que recollia les estrelles
de mar que s’havien quedat per culpa de la marea a la sorra i que per evitar
que morissin les tornava a l’aigua. El savi científic va comentar-li que amb la
quantitat d’estrelles de mar que s’havien quedat en aquella immensa platja, no
tenia massa sentit el que feia. El jove per tota resposta, es va acotar per
agafar-ne una altra i llençant-la al mar digué: per aquesta, sí té sentit.
Diuen que el savi desconcertat per la resposta se’n va anar, però que al cap de
poca estona va tornar i es va posar a ajudar al jove en aquella tasca.
Aquesta historieta ens pot servir per parlar de la capacitat d’implicació que hauríem d’haver inculcat als nostres joves per tal de no ser indiferents als problemes i a diverses situacions del seu entorn, i per aportar la seva ajuda, encara que pugui semblar petita, amb generositat i responsabilitat.
El individualisme, el no voler comprometre’s, portarà
a evitar qualsevol acció altruista, justificant-se moltes vegades en l’aparent
petitesa de la seva possible acció davant les grans necessitats de la societat.
Implicar-se és donar sentit a la vida. Hem d’ensenyar
als fills que implicar-se és viure. A vegades observem en petits detalls com hi
ha persones que defugen qualsevol implicació que suposi un compromís, petit o
gran. Veiem com n’hi ha que estan sempre d’espectadors sense ser capaços del
més petit detall d’ajuda als altres. Nens, joves, adults que, per exemple, en
reunions d’amics en les que s’ha de col·laborar per fer-ho tot entre tots, són
incapaços d’oferir la seva petita ajuda, com si se’ls hi degués el treball o la
feina dels altres. És trist que no hagin après, perquè no se’ls ha ensenyat,
que l’esperit de servei, la generositat, no solament donen pau i alegria, sinó que donen sentit a la
vida.
Miguel Delibes en la seva primera novel•la “La sombra
del ciprés es alargada”, explica com el seu protagonista, orfe i educat per un
tutor desafortunat, creix en la creença
que per ser feliç o al menys no ser desgraciat, s’ha d’evitar qualsevol
tipus d’implicació amb el món, amb els altres, s’ha d’evitar tota emoció i tot
afecte. La vitalitat i joventut del protagonista l’ajudaran a superar aquest
pessimisme inculcat, encara que els esdeveniments que van tenint lloc sembla
que el porten a recordar-li el que li va ensenyar el tutor.
La inestabilitat afectiva i emocional del fill
adolescent pot portar-lo a no encertar en la manera, o àmbit, en la què
desenvolupar la seva natural tendència a la generositat i a l’esperit de
servei, i serà obligació dels pares ajudar-lo a canalitzar-la adequadament.
Però es podria caure en l’error, com el del tutor de la novel·la de Delibes, de
prevenir-lo de manera que evités
qualsevol tipus d’implicació que suposés algun compromís i això suposaria una
greu mancança en la seva educació.
Hoy más que nunca es necesaria una mínima implicación en cualquiera de las tareas que realizamos.
ResponEliminaGracias por recordarnos que todo gesto, por pequeño que sea, suma!!!
gracias por tu comentario
Elimina