Eines: 7 - 23 d'abril: dia del llibre


           23 d’abril: dia del llibre.
El món de la imatge i so, que es converteix moltes vegades en estrèpit, no ens deixa durant tot el nostre dia. El ràdio-despertador inicia amb nosaltres el dia. El ràdio-CD del cotxe agafa l’alternativa oferint notícies i música a un ritme frenètic, augmentat per la veu aguda de locutors entusiastes. Grans rètols anunciadors reclamen la nostra atenció animant-nos a comprar, consumir, viatjar o canviar de cotxe. Els titulars dels diaris, els anuncis de la televisió, les fotografies sensacionalistes d’algunes revistes, algunes escenes dels informatius, molts  dels debats televisius, algunes pel•lícules amb imatges a un ritme vertiginós, la Internet, el YouTube, el mòbil, els whatsApp... completen l’agitat quadre en el qual ens trobem tots. No sembla que hi hagi lloc per a la tranquil•litat o un moment de serenitat per una altre mitja de comunicació que no sigui el soroll i el moviment boig.

Però aquest moment de reflexió és cada cop més necessari. El llibre, un bon llibre, s’ofereix com un recurs per trobar-se amb un mateix, com un mitjà per créixer cap endins. Són moltes les raons per plantejar-se, com un important repte educatiu, fomentar des de petits el gust per la lectura: enriquiment del vocabulari i del llenguatge oral i escrit, exercitar la capacitat de reflexió, capacitat per l’estudi, esperit de descobridor i aventurer, interès per conèixer, divertiment serè,...

Ens dedicarem, doncs, a donar algunes recomanacions senzilles per fomentar-lo:
-Els contes orals, quan encara no saben llegir, poden ser una manera  d’iniciar el gust pels relats i narracions, que més endavant els pot portar a iniciar-se en la lectura de llibres senzills, i mica en mica anar agafant gust per la lectura.
-Quan comencen a llegir, es convenient buscar un temps i un lloc per llegir junts, introduint el costum de fer-ho, a ser possible, cada dia una estona. Si convé, mirant i comentant, junts amb ells, les il•lustracions. Un temps per la lectura cada dia!
-Si bé la lectura per un adult necessita solitud i silenci per tal que el llibre ens faci companyia. Els petits, en canvi, necessiten la presència dels pares.
-S’ha d’aconseguir que la lectura sigui una activitat divertida. S’ha de fer de manera que no ho vegin com una obligació o imposició dels pares o de l’escola. S’ha de preguntar i comentar amb ells les històries que llegeixen, mostrant el màxim d’interès.
-A més dels llibres de contes, altres recursos poden ajudar: notícies de diaris esportius, la publicitat en revistes, guies de turisme, receptes de cuina,... En aquestes coses poden veure la necessitat de la lectura i fomentar-ne la comprensió.
-L’exemple dels pares, com en tot, és essencial perquè els fills llegeixen. 
-Quan els fills són més grans, pares i fills poden llegir llibres comuns i compartir, així, les seves vivències de lectura. També serà convenient, informar-se convenientment per tal que els llibres siguin apropiats. Una manera aconsellable de fer-ho pot ser demanant ajuda a l’escola o, també, acudint, per exemple, a la web almudi.org que dóna una valoració moral i literària de llibres.

El dia del llibre, és un moment per veure quin temps dediquem a la lectura. I, també, què fem per fomentar-la en les nostres famílies i en el nostre entorn. Pensem que amb pocs minuts al dia, dedicats amb constància, es poden llegir molts llibres a l’any.
Si comptem les hores que dediquem a altres mitjans de comunicació, veurem que la lectura d’un llibre s’haurà de conformar en molt menys. I també comprovarem que, en canvi, ens donarà molt més.

Per acabar, un curtmetratge del meu nét Miquel en el que es pot comprovar l'abús excessiu que, a vegades, es fa d'algunes tècniques audiovisuals:


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Educar: 1- Arrels i ales

Família: 20 La democràcia més petita

Pares: 15 - Ensenyar a volar