Eines: 7 - 23 d'abril: dia del llibre
23 d’abril:
dia del llibre.
El món de la
imatge i so, que es converteix moltes vegades en estrèpit, no ens deixa durant
tot el nostre dia. El ràdio-despertador inicia amb nosaltres el dia. El
ràdio-CD del cotxe agafa l’alternativa oferint notícies i música a un ritme
frenètic, augmentat per la veu aguda de locutors entusiastes. Grans rètols
anunciadors reclamen la nostra atenció animant-nos a comprar, consumir, viatjar
o canviar de cotxe. Els titulars dels diaris, els anuncis de la televisió, les
fotografies sensacionalistes d’algunes revistes, algunes escenes dels
informatius, molts dels debats
televisius, algunes pel•lícules amb imatges a un ritme vertiginós, la Internet,
el YouTube, el mòbil, els whatsApp... completen l’agitat quadre en el qual ens trobem tots. No sembla
que hi hagi lloc per a la tranquil•litat o un moment de serenitat per una altre
mitja de comunicació que no sigui el soroll i el moviment boig.
Però aquest
moment de reflexió és cada cop més necessari. El llibre, un bon llibre,
s’ofereix com un recurs per trobar-se amb un mateix, com un mitjà per créixer
cap endins. Són moltes les raons per plantejar-se, com un important repte
educatiu, fomentar des de petits el gust per la lectura: enriquiment del
vocabulari i del llenguatge oral i escrit, exercitar la capacitat de reflexió,
capacitat per l’estudi, esperit de descobridor i aventurer, interès per
conèixer, divertiment serè,...
Ens dedicarem,
doncs, a donar algunes recomanacions senzilles per fomentar-lo:
-Els contes
orals, quan encara no saben llegir, poden ser una manera d’iniciar el gust pels relats i narracions,
que més endavant els pot portar a iniciar-se en la lectura de llibres senzills,
i mica en mica anar agafant gust per la lectura.
-Quan comencen
a llegir, es convenient buscar un temps i un lloc per llegir junts, introduint
el costum de fer-ho, a ser possible, cada dia una estona. Si convé, mirant i
comentant, junts amb ells, les il•lustracions. Un temps per la lectura cada
dia!
-Si bé la
lectura per un adult necessita solitud i silenci per tal que el llibre ens faci
companyia. Els petits, en canvi, necessiten la presència dels pares.
-S’ha
d’aconseguir que la lectura sigui una activitat divertida. S’ha de fer de
manera que no ho vegin com una obligació o imposició dels pares o de l’escola.
S’ha de preguntar i comentar amb ells les històries que llegeixen, mostrant el
màxim d’interès.
-A més dels
llibres de contes, altres recursos poden ajudar: notícies de diaris esportius,
la publicitat en revistes, guies de turisme, receptes de cuina,... En aquestes
coses poden veure la necessitat de la lectura i fomentar-ne la comprensió.
-L’exemple
dels pares, com en tot, és essencial perquè els fills llegeixen.
-Quan els
fills són més grans, pares i fills poden llegir llibres comuns i compartir,
així, les seves vivències de lectura. També serà convenient, informar-se
convenientment per tal que els llibres siguin apropiats. Una manera
aconsellable de fer-ho pot ser demanant ajuda a l’escola o, també, acudint, per exemple, a la
web almudi.org que dóna una valoració moral i literària de llibres.
Si comptem les
hores que dediquem a altres mitjans de comunicació, veurem que la lectura d’un
llibre s’haurà de conformar en molt menys. I també comprovarem que, en canvi,
ens donarà molt més.
Per acabar, un curtmetratge del meu nét Miquel en el que es pot comprovar l'abús excessiu que, a vegades, es fa d'algunes tècniques audiovisuals:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada