Educar: 7 - Una tasca difícil i delicada
Una tasca
difícil i delicada
La tasca és delicada, perquè comporta a la vegada, amor i exigència, bondat i fermesa, paciència i decisió. I aquestes qualitats complementàries semblen sovint contràries i exigeixen de l’educador cor, sentit comú i equilibri.
Podrem demanar ajuda a experts, però
no podrem desentendre’ns de l’educació dels nostres fills. Haurem de dedicar
temps a plantejar-nos les accions a fer per anticipar-nos a possibles problemes
i sentirem la necessitat d’aprendre i posar la nostra intel•ligència i
capacitat de reflexió en funcionament.
És una tasca difícil perquè el nen/a
és un terreny disposat tant per al bé com per al mal. En ell, com en tota
persona, existeixen tendències dolentes que és necessari neutralitzar, i altres
de bones, que cal descobrir, sostenir i animar.
És una tasca difícil perquè no es
realitza sovint en les millors condicions. Els horaris de treball fora de casa,
les poques ajudes de que es disposa, l’espai reduït, moltes vegades, de les
llars, compliquen les coses i no donen ni el temps ni la calma necessaris per
pensar en els problemes educatius que van apareixent sense haver-los previst.
És difícil, perquè no hi ha mètode
universal ni recepta infal•lible. Existeixen alguns principis de sentit comú i
l’experiència, que permet corregir, encara que moltes vegades tard, algunes
actituds equivocades. Al revés que en altres oficis, els pares, quan tenim
experiència és quan ens quedem sense feina. A més, cada nen és un món a part
que està en evolució contínua i que requereix adequar el tracte que se li dóna.
És difícil, perquè no és gens fàcil
comprendre el nen/a o el noi/a, ni saber que passa dins seu. Les seves
reaccions són imprevisibles i, a vegades, les repercussions d’una paraula o
d’un incident al que no hem donat cap importància poden tenir-ne molta.
És una tasca delicada, perquè petits
errors en la direcció o rumb, quasi imperceptibles els primers anys, poden
conduir a situacions de difícil sortida al cap d’un cert temps.
És delicada, perquè les condicions
en que s’educa avui són molt diferents de quan ens van educar a nosaltres. El
món evoluciona a un ritme trepidant i les condicions de vida han canviat molt.
Si no anem amb compte, la fossa de separació entre generacions pot representar
una dificultat afegida.
La tasca és delicada, perquè comporta a la vegada, amor i exigència, bondat i fermesa, paciència i decisió. I aquestes qualitats complementàries semblen sovint contràries i exigeixen de l’educador cor, sentit comú i equilibri.
Per tant, com la tasca és difícil i
delicada, és necessari posar-se en guàrdia contra tot tipus de desànim i
pessimisme. És cert que no hi ha receptes universals i no hi ha dos nens/es
iguals, però hi ha uns principis generals que, si els sabem aplicar, ens podem
evitar molts desenganys.
Haurem d’esforçar-nos per conèixer
aquests principis, que són fruit de l’experiència, de l’observació i de
l’estudi de la naturalesa psicològica del nen/a, i que ens donaran pautes de
funcionament en les diferents etapes de creixement. Per fer-ho, podrem llegir
llibres adequats que ens transmetran aquests coneixements i experiències.
L’educació és una ciència i un art
dels més difícils i delicats. I és, també, una de les missions més belles que
tenim encomanades els pares.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada