Educar: 6 - M'avorreixo!
M’avorreixo!
Aquestes són unes paraules que hem
escoltat d’un fill nostre, alguna vegada, quan després de passejar-se per tota
la casa una bona estona amb les mans a la butxaca i la cara estirada, ha
sol•licitat finalment la nostra ajuda.
Si això succeeix, haurem d’actuar
amb urgència i amb imaginació. Hem de tenir present que l’avorriment és,
probablement, una de les coses més destructives per a les persones, i en
concret per als nens i adolescents.
Educació i avorriment són,
efectivament, paraules irreconciliables. No poden conviure juntes.
Si davant les frases “mamà que
faig”, o “papà, m’avorreixo”, la nostra resposta és només “per què no llegeixes
alguna cosa?” o “ves a jugar amb el teu germà”, potser no estarem atenent
suficientment les necessitats del nostre fill.
És probable que necessitin una mica del nostre enginy per trobar una activitat atractiva, una orientació, o una idea. I, a vegades, requeriran la nostra total disponibilitat per compartir una estona de temps.
L’explicació del problema és simple.
Els nois, les noies, especialment fins a deu o onze anys, no saben organitzar
el seu temps lliure. No sempre saben com divertir-se o entretenir-se. Sobretot,
en els més grans, no hem de deixar que el tedi o l’avorriment prenguin
possessió del seu temps. La inactivitat i l’apatia són males companyies.
De l’avorriment a la tristesa hi ha
molt poc tros. I sense l’alegria ens quedem sense uns dels ingredients més
fonamentals a l’hora d’educar.
De l’avorriment al mal humor hi ha
poca distància. I amb cares llargues no es pot anar enlloc.
De l’avorriment al desànim hi ha
poca separació. I si falta il•lusió, és inútil proposar objectius de millora.
Quan un noi s’avorreix a casa amb
una certa freqüència, buscarà fora de l’entorn familiar la distracció que no
troba. Primer se centrarà en el televisor o el videojoc. Després potser passarà
el màxim de temps possible fora de casa, amb la manca de control i
desconeixement de les activitats i companyies que això comporta.
Haurem de procurar facilitar els
suficients recursos, no necessàriament materials, als fills perquè siguin
capaços d’entretenir-se i passar-s’ho bé fàcilment. Per això procurarem
descobrir i donar oportunitat d’exercir les tendències i afeccions més
profundament personals per eradicar aquesta tendència al desinterès i a estar
de passada de tot, que amenaça a les noves generacions. Crear afeccions en
àmbits diferents: esport, excursions, gust per la naturalesa... Haurem de
fomentar la lectura creant un ambient propici a casa. Però, per sobre de tot,
es tracta de crear una actitud d’aprofitar el temps, d’interessar-se i
admirar-se per les coses, de tenir iniciatives... Una actitud positiva i
optimista de voler omplir bé la vida.
Donarem ocasió als nostres fills
perquè portin els seus amics a jugar a casa. Procurarem crear un ambient
familiar agradable en què la simple companyia i conversa siguin un motiu per
trobar-s’hi bé. Fomentarem les tertúlies en què parlarem de tot.
Planificarem activitats familiars,
posant-hi imaginació perquè resultin divertides i formatives, i que serviran,
també, per crear records comuns que seran, després, un motiu de conversa que
ajudarà a mantenir-nos units.
L’avorriment és un mal que acostuma
a presentar-se els caps de setmana i durant les vacances. Per evitar-lo, haurem
de fer l’esforç de pensar-hi i preveure amb temps suficient les accions
oportunes. I així, eliminarem l’avorriment i afirmarem l’alegria familiar.
cratbritAnu_ro-Milwaukee Erin Allen https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=7mifibpeke.Pill-Puzzle-2-gratuita-2022
ResponEliminailblinticwcir
geolatstagyu-Provo Sarah Baker https://www.kidsfit.com.hk/profile/jemmienicholaulbright/profile
ResponEliminadumpprevimul