L'autisme tecnològic
El Papa Francesc ens adverteix en el punt 278 de la "Amoris
Laetitia", del perill que anomena "autisme tecnològic", i que
amenaça seriosament la formació dels nostres infants i adolescents.
"... no es poden
ignorar els riscos de les noves formes de comunicació per als nens i
adolescents, que de vegades els converteixen en abúlics, desconnectats del món
real. Aquest «autisme tecnològic» els exposa més fàcilment al parany dels que
busquen entrar en la seva intimitat amb interessos egoistes."
Davant d'aquest autisme tecnològic, i al perill de desconnexió del món real
que implica, s'ha de procurar que la vida del nen, de l'adolescent, estigui
plena d'activitats divertides i estimulants del món real: més plenes de vida
que les que proporciona la vida virtual .
Els pares han de reforçar les activitats reals sobre les virtuals: els
esports, les excursions, el contacte amb la natura, l'aprenentatge d'algun
instrument musical, l'adquisició de diferents habilitats (pintura, arranjaments
domèstics, ...). És cert que requeriran més esforç i disciplina, però els
ensenyarà que la vida real requereix d'aquestes actituds.
No es tracta simplement de prohibir o restringir l'ús de videoconsoles,
jocs d'ordinador,... sinó de descobrir-los aquestes altres activitats que els
situa en el món real. Els pares podran fins i tot jugar amb ells en algun
d'aquests jocs virtuals però fent-los veure, deixant constància, que són
diversions d'inferior rang -més de nens que d'adults- i que es valoren menys
els èxits en elles que els que obtenen en el món real.
D'altra banda, les videoconsoles i els jocs d'ordinador, com qualsevol
activitat d'oci, només es poden permetre quan s'hagin complert les obligacions
i responsabilitats que tenen: estudi, encàrrecs, etc. Se'ls ha d'ajudar a
organitzar i a distribuir-se l'horari de manera que no desatenguin les seves
responsabilitats i a no perdre el temps amb elles.
El Papa Francesc quan, en el mateix punt, es refereix a les tecnologies de
la comunicació, comença valorant positivament el seu bon ús:
"Quan són ben
utilitzades poden ser útils per connectar els membres de la família tot i la
distància. Els contactes poden ser freqüents i ajudar a resoldre dificultats.
"
A continuació ens adverteix dels perills que es poden derivar:
"Però ha de quedar clar
que no substitueixen ni reemplacen la necessitat del diàleg més personal i
profund que requereix del contacte físic, o almenys de la veu de l'altra
persona."
I posa exemples que ens concerneixen a tots:
"Sabem que de vegades
aquests recursos allunyen en lloc d'acostar, com quan a l'hora del dinar cada
un està concentrat en el seu telèfon mòbil, o com quan un dels cònjuges es
queda adormit esperant a l'altre, que passa hores entretingut amb algun dispositiu
electrònic. "
La comunicació personal en l'àmbit familiar no ha de quedar ofegada per un
ús abusiu o impropi de les diverses tecnologies que dificulten la natural
relació entre els seus membres i que és font d'enriquiment mutu.
Per això, el Papa Francesc aconsella tractar a nivell familiar unes normes
bàsiques de convivència:
"En la família, també
això ha de ser motiu de diàleg i d'acords, que permetin donar prioritat a la
trobada dels seus membres sense caure en prohibicions irracionals."
El mòbil, internet, i les xarxes socials, són eines meravelloses que
permeten una sèrie d'avantatges i possibilitats que fa uns anys semblaven
impossibles, però exigeixen usar-les bé, amb prudència, sent conscients dels
riscos que, així mateix, poden comportar.
La supervisió dels pares, en relació a l'ús que fan els seus fills
d'aquestes eines, suposa certa dificultat per l'autonomia que aquestes eines
comporten. Per això, sense descartar els mètodes de control i limitació que
poden i han d'utilitzar, han d'incidir en la formació d'un criteri que els
permeti fer-les servir bé.
Més que mai, és important que adquireixin un bon criteri per discernir el que és bo del que és dolent. La formació en virtuts (prudència, fortalesa,...) també facilitarà el seguiment del bon criteri adquirit.
Més que mai, és important que adquireixin un bon criteri per discernir el que és bo del que és dolent. La formació en virtuts (prudència, fortalesa,...) també facilitarà el seguiment del bon criteri adquirit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada