Virtuts: 17 - El sentit positiu de la castedat
El sentit positiu de la castedat
Es possible que al sentir parlar de castedat algú ho identifiqui amb la
repressió de tendències sexuals per part de suposades “supersticions
religioses”. Res més lluny de la veritat. Es tracta de formar nens i nenes,
nois i noies, joves, persones, ànimes sanes en cossos sans, que amb visió clara
es respectin i es facin respectar, coneixedors del pla d’amor de Déu sobre ells
i elles, i de les exigències que suposa la col·laboració a aquest pla.
Si en lloc de parlar del pla de Déu, ens limitéssim a parlar de l’ordre de
la creació i el respecte que aquest ordre ens mereix, arribaríem possiblement a
conclusions semblants sobre com viure la sexualitat, però ho tindríem més
difícil: ens oblidaríem que Déu ofereix la seva ajuda a qui li demana a través
de l’oració i els sagraments. Ajuda necessària, a causa de la nostra naturalesa
ferida pel pecat d’origen.
La persona humana implica una unitat d’ànima i cos, d’esperit i matèria,
constituint una única naturalesa, una única persona. Això suposa estar lluny
d’una concepció dualista de l’home que separa l’ànima del cos, l’esperit de la
matèria, com si fossin dues realitats diferents, i lluny d’una concepció
materialista que redueix l’home a la matèria negant-ne la transcendència.
De la unitat d’ànima i cos es desprèn la dignitat del cos humà. El cos
humà, doncs, és part i, a la vegada, expressió de la persona creada a imatge i
semblança de Déu. Es fruit del designi de Déu que el cos humà es manifesti en
dues modalitats, masculina i femenina, que expressen les dues maneres de
constituir-se la persona. “Va crear, doncs, Déu a l’ésser humà a imatge seva, a
imatge de Déu el creà, home i dona els creà.”
L’educació de la virtut de la castedat consisteix en l’entrenament
necessari per tal que el cos sigui sempre expressió i instrument de l’amor
generós de l’ànima. Es tracta de dominar el cos per tal que no vagi cap al
plaer immediat i egoista sinó que actuï amb espontaneïtat i naturalitat al
servei de l’amor autèntic.
No hi ha res més important que l’amor, i com que hem d’estimar amb cos i
ànima, no podem corrompre la integritat sexual del cos amb l’egoisme carnal.
Seria corrompre l’instrument que tenim per expressar i realitzar l’amor.
La castedat no consisteix en quelcom negatiu: “no miris”, “no facis”, “no
desitgis”. La castedat té el sentit positiu d’ordenar les nostres forces i
els nostres instints cap a l’amor i el
servei. Com una expressió de la temprança, implica domini de nosaltres
mateixos, senyoriu que s’assoleix quan la persona no es deixa portar pel desig,
el plaer o l’instint, sinó que governa la seva vida cap a un bé superior,
aconseguint l’autodomini per no ser influït per l’ambient.
Els pares, hauran d’ajudar els fills
a aconseguir-ho:
-Des de petits s’haurà parlat de tot amb ells, creant un ambient de
confiança que permeti que puguin preguntar tot allò que els inquieti o
confongui.
-S’haurà d’haver ensenyat a pensar
amb el criteri suficient per contrarestar les informacions que els arribin i,
davant els dubtes, recorreran a qui segur no els enganyarà: els seus pares.
-Se’ls haurà explicat en què consisteix la llibertat: elegir el bé amb la
responsabilitat què comporta. Així evitaran les ocasions de perill, guardant
els sentits, evitant veure segons quins programes de televisió, no participant
en converses que rebaixen la dignitat de la persona, no assistint a segons
quins espectacles, moderant la curiositat, sent sobris en el menjar i el beure.
-Se’ls haurà reforçat l’autoestima per tal que se sentin segurs i capaços
d’anar a contracorrent, i així, no es deixaran arrossegar per respectes humans.
-Se’ls haurà ensenyat el sentit del pudor per tal que valorin i respectin
la seva intimitat i la dels altres.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada