Educar: 12 - Educar els sentiments
Educar els sentiments
He tingut ocasió de llegir el treball d’un estudiant universitari sobre
Charles Chaplin i el seu immortal personatge Charlot. En ell, es destaca la
singularitat del rodamón Charlot per suscitar sentiments tan contradictoris com
el riure i el plorar. Tal com assenyala l’autor, les pel·lícules com “The KId”,
“Golden Rush”, “Limelight”, ”The circus”, “Citty Lights” contenen moments en
els que el genial artista porta l’espectador del riure al plor en la mateixa
escena. Altres sentiments com la tristesa, la soledat, l’enamorament, la
decepció, la il·lusió, l’esperança, la por,... són presents en les seves
pel·lícules. De fet, l’èxit de Charlot està en gran part en això: en la seva capacitat
per mostrar-nos i fer-nos sentir aquests sentiments.
Això m’ha fet pensar que els sentiments són quelcom important a tenir en
compte, encara que semblen una mica oblidats quan parlem d’educació. Entre la
raó i la voluntat, on és l’espai dels sentiments? No són ni el coneixement ni
el lliure voler, sinó alguna cosa diferent. De fet, estan presents d’alguna
manera en tot el que coneixem i fem. Si bé són una realitat, es té una mica la
sensació de ser una realitat misteriosa i irracional, poc explorada i lluny del
nostre control. Penso, però, que és possible i necessari educar els sentiments
perquè sovint són causa important del nostre actuar.
Els sentiments ens commouen dins nostre en forma d’emocions o passions i
ens mouen a actuar d’una determinada manera. Hi ha sentiments bons i ni ha de
dolents. Uns van a favor d’una vida més humana amb respecte a la llei moral; altres,
al contrari, susciten actituds que la dificulten. Són, en certa manera,
l’antesala de les virtuts o dels vicis. Però son influenciables i educables.
És cert que el sentiments tenen un cert component innat. Hi ha persones que
per temperament tenen facilitat per estar alegres o tristes, per ser optimistes
o pessimistes, afectuoses o fredes, tranquil·les o exaltades,... El
temperament, però, no és simplement innat. Si bé se li suposa una certa
influència genètica, se li afegeix la influència de l’entorn en els primers
anys de vida.
És per això, que en l’educació dels sentiments tenen importància els
primers anys de la infantesa, quan en la família, especialment, es viuen i es
fan viure bons sentiments. Quin és el model sentimental que volem i quina
prioritat hi donem? Anomenem-ne alguns que es poden exercitar fàcilment en
l’àmbit familiar: sentiments altruistes, pacífics, nobles, compassius,
diligents, alegres, d’il·lusió,... que seran oposats a les enveges, egoismes,
agressivitat, crueltat, desídia, amargors, ràbia, decepció,... que poden portar,
aquests últims, a greus comportaments. No ens podem oblidar de fomentar els bons
sentiments i de allunyar o saber controlar els que s’hi oposen.
Com podem educar bons sentiments? L’ambient familiar, sobre qualsevol
altre, serà determinant. Es tracta de com es reacciona o comenten les notícies
properes i també les mes llunyanes; de com es presenten les diferents realitats
de la vida i del món; de com es viuen les alegries i les penes; de com ens
admirem davant la creació en general; de
quines lectures es fomenten,... Així, a través dels sentiments s’aconseguirà
que s’eduquin virtuts, s’ordenin els valors i s’adquireixi la maduresa humana
oberta al bé propi i dels altres.
Hauríem d’aconseguir que els fills fossin capaços de governar els seus sentiments, de gestionar-los convenientment, per tal que els conduïssin a fer el bé. També, que fossin capaços d’influir positivament en els sentiments dels altres i no de manera interessada com fan la publicitat i el màrqueting.
Des de fa uns anys es parla de les intel·ligències múltiples i en particular de la intel·ligència emocional que precisament agrupa un conjunt d’habilitats psicològiques que ens permeten apreciar y expressar de manera equilibrada els nostres propis sentiments i emocions, entendre els dels altres, i utilitzar aquesta informació per guiar la nostra forma de pensar y el nostre comportament. Reflexionar i valorar la importància d’aquest aspecte de la intel·ligència, i cóm educar-la, podria ser motiu d’un altre article.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada