Família: 15 - Famíla i televisió. Decàleg de funcionament.
Familia i televisió. Decàleg de funcionament.
Es proposen uns principis i pautes de funcionament en
forma de decàleg per tal de considerar la possible conveniència de la seva
aplicació.
1-Els pares no poden amagar o
prohibir un mitjà present en les nostres vides
com és la televisió, pels possibles perills o
riscos que comporta. La televisió
no és ni bona ni dolenta. El qualificatiu que es mereixerà estarà en funció de l'ús que es faci d'ella.
2-La família ha de considerar la riquesa de continguts que ofereixen alguns programes. Ens permeten conèixer altres països, altres cultures, ens informen, ens mostren les gestes esportives, ens
descobreixen les meravelles de la
naturalesa, les manifestacions
artístiques, etc.
3-La família
ha d’organitzar els seus temps d’oci amb diferents activitats, entre les quals
pot tenir el seu temps la cultura de la imatge que comprèn el cine, la fotografia,
les exposicions,... i també la televisió. Aquest hauria de ser el marc on entra
la televisió com a entreteniment.
4-Hem
d’evitar que la televisió perdi el seu component familiar i es converteixi en
una oferta de consum individual. Per aquest motiu els aparells no poden estar
situats en les habitacions,... ni en la dels pares, si es vol donar exemple. La
televisió ha de situar-se en un lloc comú, on tots els membres de la família
poden veure-la i compartir-ne comentaris.
5-Els pares
procuraran estar presents quan els seus fills veuen televisió, estant atents a
l’efecte que els produeix determinats programes i imatges. No podem oblidar que
a més del programa escollit, veuran anuncis que són camp abonat per despertar
el desig de consumir, i no sempre de la millor manera.
6-No es tracta
de veure televisió, sinó de veure programes de televisió. S’ha de seleccionar i
ensenyar a seleccionar, per tant, el que es veu, procurant informar-se prèviament
del contingut dels diferents programes. S’encén quan és el seu moment, per
veure el programa escollit, i s’apaga quan aquest s’acaba. El “zàping” està
clarament en contradicció amb aquest principi.
7-No podem utilitzar la televisió com una mainadera per
distreure els fills, o com un valor en si mateix que serveix per premiar o
castigar les seves accions. En ambdós casos, li donem un paper que no correspon
i la convertim en protagonista del procés educatiu.
8-No cal dir que la televisió no ha d’estar encesa durant
els àpats familiars, ni quan fan els deures els nens, ni quan estudien els
germans. La família
ha d’establir uns horaris per veure la televisió limitant el temps que, en dies
laborables, no ha d’excedir en gaire més d’una hora.
9-En la
selecció de programes s’ha de tenir en compte que no tots els programes
infantils són educatius. Els pares promocionaran per als més joves programes
relacionats amb la cultura, la naturalesa, l’oci, evitant aquells més
superficials. Els pares tenen la responsabilitat de que el que es vegi a casa
seva no estigui en desacord amb els seus principis.
10-Hi ha
associacions de telespectadors que a més de donar informació sobre els
programes amb sentit crític, poden defensar el dret de les famílies a una
programació digne i que respecti els horaris infantils. Convindrá donar-les
suport.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada