Pares: 10 - Una carta als pares.

Una carta als pares


L’he trobat amagada entre papers vells. És una carta anònima i imaginària d’un fill adreçada als seus pares que va aparèixer en alguna revista que no puc identificar. Adaptant-la  lleugerament,  m’he decidit a transcriure-la per si ens pot servir de reflexió. Diu així:


Pares:


-Tracteu-me amb la mateixa cordialitat amb què tracteu els vostres amics; que siguem família no vol dir que no puguem ser també amics.


-No em doneu sempre ordres; si em demanéssiu les coses en lloc d’ordenar-me-les, les faria més de pressa i més de gust.



-No canvieu tant sovint d’opinió sobre el que haig de fer. Decidiu-vos i mantingueu la decisió.

-No em doneu tot el que us demani; a vegades demano només per veure on podeu arribar o quant puc aconseguir.

-Compliu les promeses que em feu, siguin bones o dolentes. Si és un permís o un caramel, doneu-me’l; però si és un càstig, també.

-No em compareu amb ningú, especialment amb els meus germans. Si m’enaltiu davant els altres, algú patirà; però si m’humilieu, patiré jo.

-No em corregiu les faltes davant de ningú; ensenyeu-me a millorar quan estiguem sols.

-No em crideu. Us respecto menys quan ho feu i, a més, m’ensenyeu a cridar, i això no ho vull aprendre.

-Deixeu que faci sol algunes coses; si ho feu tot per mi, mai no n’aprendré.

-No digueu mentides davant meu. Tampoc no em demaneu que les digui per vosaltres encara que sigui per treure-us d’alguna dificultat. Fareu que em trobi malament i que perdi la fe en vosaltres.

-Quan faci alguna cosa malament no m’exigiu que us digui per què ho he fet. A vegades ni jo mateix ho sé.

-Quan estigueu equivocats, admeteu-ho i creixerà la meva estimació per vosaltres; també m’ajudarà a admetre les meves equivocacions.

-No em demaneu que faci una cosa que vosaltres no feu. Aprendré i faré sempre el que feu, encara que no ho digueu; però no faré mai el que dieu i després no feu.

-Quan us expliqui algun problema no em digueu: “no tinc temps per ximpleries” o “això no té importància”. Tracteu de comprendre’m i ajudar-me.

-Estimeu-me i digueu-m’ho. M’agrada sentir-ho encara que no sigui necessari.

Afectuosament, el vostre fill/la vostre filla. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Educar: 1- Arrels i ales

Conte de Nadal: Sortir-se'n del guió.

Objectius: 7 - El valor de l'amistat en els fills