Eines: 11 - L'esport com a eina educativa
L’esport com a eina
educativa
L’adequada pràctica esportiva pot
suposar una important eina educativa per la seva incidència en el desenvolupament
personal i social: en el desenvolupament integral de la persona. La introducció
des de la infància de l’activitat fisicoesportiva suposarà la continuïtat en
adults i permetrà adquirir de més grans un estil de vida actiu, oposat al
sedentari, que comportarà molts aspectes positius.
-dimensió social: capacitat de relació i de fomentar l’amistat, rendiment en el treball...
Per això, tenir una activitat física o esportiva incorporada és molt important en la vida de una persona.
Per tal que l’activitat esportiva sigui positiva, sobretot en la infància i adolescència, fomentant les avantatges que suposa i evitant aquests aspectes no recomanables, ha de ser una activitat lúdica però al mateix temps educativa i d’integració social. Per això és molt important que les persones, pares i educadors, que atenen o dirigeixen l’activitat ho tinguin entès així. No necessàriament requerirà la incorporació a una associació o entitat esportiva de competició fora de l’àmbit escolar, o fora de l’àmbit familiar o d’amics.
Els efectes positius que la pràctica
esportiva pot suposar incideixen en diversos aspectes:
-dimensió biològica: forma física, salut i prevenció de malalties.
-dimensió
psicològica: autoestima i personalitat.-dimensió biològica: forma física, salut i prevenció de malalties.
-dimensió social: capacitat de relació i de fomentar l’amistat, rendiment en el treball...
Per això, tenir una activitat física o esportiva incorporada és molt important en la vida de una persona.
En una família, l’activitat física ha
de tenir el seu lloc. Els pares han de planejar aquestes activitats, intentant
incorporar a tots els membres de la família. Excursions a peu, sortides en
bicicleta,... podran integrar a molts dels seus components i és bo que així
sigui. En altres ocasions seran més específiques, proposant reptes que poden
motivar els més grans: alta muntanya, un esport concret,...
A través de l’activitat física es poden
desenvolupar moltes actituds positives També en l’esport d’equip com també en
l’individual. Afany de superació, fortalesa, conformitat i paciència, justícia,
treball en equip, lleialtat, responsabilitat,... són algunes de les actituds
que l’activitat física i esportiva poden comportar.
És cert, però, que també es poden
donar aspectes no recomanables: vanitat personal, intolerància amb competidors,
conductes agressives,... i fins i tot ús d’estimulants. En alguns casos, les
manifestacions d’alegria per una victòria o la consecució de una copa pot anar
acompanyada d’altres expressions menys
apropiades, com hem vist més d’una vegada.
Per tal que l’activitat esportiva sigui positiva, sobretot en la infància i adolescència, fomentant les avantatges que suposa i evitant aquests aspectes no recomanables, ha de ser una activitat lúdica però al mateix temps educativa i d’integració social. Per això és molt important que les persones, pares i educadors, que atenen o dirigeixen l’activitat ho tinguin entès així. No necessàriament requerirà la incorporació a una associació o entitat esportiva de competició fora de l’àmbit escolar, o fora de l’àmbit familiar o d’amics.
Alguns pares, amb l’afany de voler
per als seus fills el que ells, potser, van somiar i no van aconseguir,
pretenen una exigència competitiva que pot fer que l’activitat esportiva deixi
de tenir l’objectiu educatiu que podria tenir i pot portar, també, a sensacions
de fracàs impropis.
Per aconseguir l’equilibri en
l’activitat esportiva dels nostres fills, s’han de tenir clars els
condicionants que la fan positiva: activitat lúdica, educativa i d’integració
social.
“Mens sana in
corpore sano”
Per ser el primer diumenge de maig, dia de la mare, adjunto un video, dedicat a les mares de familia:
Per ser el primer diumenge de maig, dia de la mare, adjunto un video, dedicat a les mares de familia:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada