Eines: 9 - Temperament i caràcter-2
Temperament i caràcter - 2
En l'article anterior em vaig comprometre a donar alguns
consells per tractar els diferents tipus de caràcter que sorgien de la
classificació que vaig utilitzar.
Recordem algunes prevencions que ens suscita la
classificació:
-Qualsevol classificació és un reduccionisme de la
realitat i, especialment en aquest cas, cal usar d'ella amb criteri i sense
determinismes.
-Els diferents tipus que sorgeixen no es donen de forma
exclusiva. Normalment una persona s'aproxima més a un d'ells, però pot tenir
aspectes d'un altre o altres.
-En la classificació que fem servir es donen
qualificatius que ajuden a identificar els diferents tipus de caràcter, però
que no s'han de prendre com pejoratius ni elogiosos.
Conscient de la
impossibilitat de tractar prou el tema i a risc de caure en la simplicitat, passo
a donar alguns consells que poden ajudar a pares i educadors, encara que animo
al lector a ampliar la informació pel seu compte.
-El colèric (actiu, emotiu i primari) necessita algú que
l'ajudi a reflexionar. Convé tenir-ho sempre ocupat, orientant la seva fogosa
activitat que haurà de millorar en constància i unitat. Agraeix profundament
que visquin la seva vida amb ell. Caldrà tenir molta cura amb els seus amics
perquè la seva conducta dependrà molt d'ells.
-L’apassionat (emotiu, actiu, secundari) ha de sortir
del seu aïllament i per això serà bo proposar-li treballs en equip i fomentar
la seva sociabilitat. Convé animar-lo a la pràctica de l'esport i a gaudir de
les arts i de la música. Necessita sentir-se comprès. Li fan molt mal les
ofenses. S'ha de vigilar l'actitud cap a ell: jutja i pateix.
-El sanguini (no emotiu, actiu, primari) necessita
despertar i conrear la seva sensibilitat. Li convé una vigilància atenta però
discreta, i animar-lo a ser generós i a respectar als qui l'envolten. Per ser
molt extravertit necessita una integració profunda en la família. Haurem de
contenir i orientar la seva curiositat, que per altra banda serà un excel·lent
recurs per a futurs èxits. Requereix una autoritat ferma, forta i reglamentada.
-El nerviós (emotiu, no-actiu, primari) necessita una
fermesa flexible i molta serenitat. Haurem d'ajudar a canalitzar la seva acció
cap a un esforç constant, a centrar-se en allò que fa i a organitzar-se.
Necessita metes assequibles i de dificultat progressiva. se li ha de parlar al
cor, elogiant els resultats i evitant amenaces i retrets. Convé desenvolupar
hàbits de puntualitat, ordre, autodomini i responsabilitat en el treball
mitjançant encàrrecs fixos i concrets.
-El flegmàtic (no emotiu, actiu, secundari) necessitarà
motivacions que trobarà recolzant-se en la seva activitat. Convé treure’l del
reduït marc amb el qual pot acontentar-se per viure. S'ha d'evitar rutines i
manies, despertant noves inquietuds i interessos. Haurem d'ajudar-lo a obrir-se
a nous coneixements, idees i punts de vista, i a desenvolupar virtuts
altruistes. Necessita introduir en la seva vida alguna cosa no usual. Haurem
d'estimular-li la creativitat.
-L’amorf (no emotiu, no-actiu, primari) necessita que li
expliquin les seves obligacions amb claredat. L'autoritat ha de ser ferma, però
comprensiva. Necessita recompenses o sancions clares a la seva conducta.
Requereix un control estret, sense admetre excuses a la seva mandra. Ajudar-lo
a vèncer la seva tendència a la inactivitat. Marcar-li obligacions fermes i
constants. Hem de habituar-lo a petits sacrificis en relació al menjar, dormir,
ordre,... Necessita exemples d'energia, entusiasme i activitat.
-L’apàtic (no emotiu, no-actiu, secundari) necessita
ajuda i comprensió per treure’l de la rutina. Haurem de combinar motivació amb
exigència. Fomentarem hàbits de treball i actituds d'obertura i col·laboració
amb amics i companys de classe. Ha de descobrir la satisfacció de l'esforç
personal per superar-se i ser útil als altres. Pot resultar molt tancat i solitari,
amb els perills que això comporta. Pot servir-li d'ajuda participar en esports
d'equip.
Acabo dient que podríem plantejar altres factors a tenir
en compte i que determinen, també, aspectes de la conducta com són: l'amplitud
del camp de consciència, la polaritat, els factors de tendència. Potser en una
altra ocasió en parlarem.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada