Eines: 8 - Temperament i caràcter 1
Temperament i caràcter -1
La diferent manera de combinar aquests tres factors:
actiu (A), no actiu (NA), emotiu (E), no emotiu (NE) i primari (P) secundari
(S); poden donar-nos vuit tipus diferents, als quals se'ls pot donar
qualificatius que ajuden a concretar però que no s'han de prendre ni com a
pejoratius ni com a elogiosos. Està clar que normalment no es donen de forma
exclusiva. El caràcter d'una persona s'aproxima més a un d'ells i pot tenir
alguna cosa d'un altre.
No tothom està d'acord en la definició d'aquests
termes: temperament i caràcter.Exposo breument el sentit que els hi donarem:
-El temperament és una característica bàsica que es
manifesta en els primers anys de vida en el seu estat més pur. Encara que no és
simplement innat, si se li suposa una certa influència genètica a la qual
s'afegeix la influència de l'entorn en els primers anys de vida.
-El caràcter és la manera distintiva de ser i
d'enfrontar-se a la vida, una persona. És el conjunt de trets personals, de
reaccions i hàbits de comportament que s'han adquirit al llarg del creixement
personal per les influències socials, culturals i educatives, i que conformen
una tendència habitual de resposta. El caràcter és alhora permanent i
millorable.
El temperament és la base sobre la qual es construeix
el caràcter d'una persona. Hi ha aspectes del temperament d'un nen que poden
influir en el seu caràcter de gran. La persona no és protagonista del seu
temperament, en el sentit que no intervé com a subjecte actiu. Però si ho és
del seu caràcter perquè en la construcció del mateix intervé com a subjecte de
la seva pròpia educació.
Darrere d'una conducta determinada d'un nen o d'una
nena, hi ha tot un episodi, tota una història que ha determinat el seu
temperament i comença a determinar el seu caràcter. El seu coneixement és
indispensable per motivar-lo millor, per conèixer quin tipus d'exigència
necessita, quin tipus d'ajudes hem d'oferir, o cóm ha de ser el tracte que li
dispensem.
Pot ser útil per encertar en els tractaments,
classificar els diferents temperaments, i caràcters incipients en els nens, per
ajudar a distingir-los i així actuar amb més coneixement de causa. Encara que
hauríem d’advertir que qualsevol classificació és un reduccionisme de la
realitat i, per tant, cal usar d'ella amb el suficient criteri i sense
determinismes.
Una de les classificacions que s'ha fet servir és la
que sorgeix de distingir tres factors: activitat, emotivitat i ressonància.
L'activitat seria aquella necessitat espontània
d'actuar que senten unes persones més que unes altres. Un actiu seria aquell
que busca i si cal crea ocasions d'actuar. Més que per realitzar una intenció
concreta, actua pel plaer d'actuar. El no actiu seria aquell per a qui l'acció
es presenta com una ocasió per vèncer-se, més que per a una ocasió de
realitzar-se. Les dues tendències cal desposseir-les de tot matís laudatori o
pejoratiu, ja que poden tenir, totes dues, aspectes favorables o desfavorables.
L'emotivitat és la commoció que ens produeixen els
esdeveniments en la vida diària. Aquesta commoció pot ser més fort en uns que
en altres. L'emotiu, amb una feble excitació en té prou per commocionar-se. El
no emotiu necessitarà una excitació més forta per aconseguir el mateix resultat.
Com en el factor anterior, tampoc cal considerar una de les tendències més
favorable que l'altra.
La ressonància és la repercussió que les emocions
tenen en l'ànim de les persones. Si les impressions produeixen una reacció en
la conducta immediatament, en el moment de l'excitació, però s'obliden aviat
tenim una ressonància primària. Si, per contra, triguen a repercutir, però
costen d'oblidar, tenim una ressonància secundària. El primari seria aquell a
qui l’equilibri perdut per l'emoció és ràpidament recuperat. En el secundari la
commoció persisteix per molt temps.
AEP: Colèric A-NE-P:
Sanguini AES: Apassionat
A-NE-S: Flegmàtic NA-EP:
Nerviós NA-NE-P: Amorf
NA-I-S: Sentimental NA-NE-S:
Apàtic
En el següent article comentarem alguns consells per
tractar cada un d'ells.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada