dilluns, 16 de febrer de 2015

Educar: 12 - Educar els sentiments

Educar els sentiments

He tingut ocasió de llegir el treball d’un estudiant universitari sobre Charles Chaplin i el seu immortal personatge Charlot. En ell, es destaca la singularitat del rodamón Charlot per suscitar sentiments tan contradictoris com el riure i el plorar. Tal com assenyala l’autor, les pel·lícules com “The KId”, “Golden Rush”, “Limelight”, ”The circus”, “Citty Lights” contenen moments en els que el genial artista porta l’espectador del riure al plor en la mateixa escena. Altres sentiments com la tristesa, la soledat, l’enamorament, la decepció, la il·lusió, l’esperança, la por,... són presents en les seves pel·lícules. De fet, l’èxit de Charlot està en gran part en això: en la seva capacitat per mostrar-nos i fer-nos sentir aquests sentiments.

Això m’ha fet pensar que els sentiments són quelcom important a tenir en compte, encara que semblen una mica oblidats quan parlem d’educació. Entre la raó i la voluntat, on és l’espai dels sentiments? No són ni el coneixement ni el lliure voler, sinó alguna cosa diferent. De fet, estan presents d’alguna manera en tot el que coneixem i fem. Si bé són una realitat, es té una mica la sensació de ser una realitat misteriosa i irracional, poc explorada i lluny del nostre control. Penso, però, que és possible i necessari educar els sentiments perquè sovint són causa important del nostre actuar.

dilluns, 2 de febrer de 2015

Educar: 11 - Educar: autoritat o llibertat

    Educar: autoritat o llibertat
   
Volem educar els fills perquè els estimem, i estimar-los és voler la seva llibertat. Educar és, doncs, ajudar a que els fills facin un bon ús de la seva llibertat. Llibertat que troba el seu sentit  quan s’exercita al servei de la veritat, quan s’exerceix per fer el bé.

Per tant el procés de la educació ha de començar per mostrar la veritat i per ensenyar a practicar el bé. La veritat que és l’adequació de la intel·ligència a la realitat de les coses, i el bé que és objecte de la voluntat per conformar els nostres actes a la veritat.